Všetci to poznáme veľmi dobre. Zo všetkých strán sa nás valia úlohy a testy. Nevieme, kde a ako začať a máme pocit, že toľko učiva nemôžeme zvládnuť. Máme tendenciu odkladať prípravu a učenie, a následne si vyčítame, že sme si opäť všetko nechali na poslednú chvíľu. Pripadá nám nemožné si látku zapamätať a nejakým spôsobom si ju osvojiť.
V tomto článku si predstavíme pár krokov, ktoré nám uľahčia proces učenia a pomôžu nám si dané učivo lepšie zorganizovať a zapamätať tak, aby sme ho nezabudli v priebehu niekoľkých minút a mohli ho bez problémov použiť aj v budúcnosti.
Organizácia na prvom mieste
Ak sme ešte školou povinní alebo sme študentami vysokých škôl, nezaobídeme sa bez správneho plánovania či už pri príprave, alebo následnom učení. Je dôležité vedieť, čo nás čaká a na čo všetko sa treba pripraviť. Na to nám slúžia diáre, zápisníky a plánovače. Vďaka nim nemusíme všetky povinnosti udržať v hlave, ale máme všetko zaznamenané na papieri alebo elektronicky.
Každému vyhovuje iná forma plánovania, každopádne, je dobré mať prehľad. Na začiatku týždňa alebo v jeho priebehu si diár vždy otvoríte a zistíte, aké testy a úlohy vás čakajú. Hotové úlohy si potom môžete postupne odškrtávať.
Priebežné učenie
Áno, áno, túto radu počúvame od našich rodičov aj od lektorov. Môže sa nám to zdať ako zbytočnosť, ale verte, že táto rada nám ušetrí veľa času a aj stresu. Nemusíme nad učivom sedieť každý deň niekoľko hodín. Stačí, ak si po príchode zo školy párkrát prejdeme to, čo sme sa v ten deň naučili. Aj pri takomto učení sa nám informácie uložia do pamäte.
Individuálne doučovanie v Škole Populo
Opakovanie
Tento bod úzko súvisí s bodom predošlým. Látku, ktorú sa učíme priebežne, treba aj opakovať. Nie je potrebné každodenné niekoľkonásobné opakovanie, ale je dobré si učivo po nejakej dobe prejsť znova. To, že sa k látke po čase vrátime, nám pomôže ju lepšie pochopiť. Zistíme tak, čo nám nerobí problémy a pri finálnom učení tomu nemusíme venovať takú veľkú pozornosť alebo naopak, na čo sa treba viac zamerať.
A prečo je opakovanie také dôležité? Existuje pojem tzv. Ebbinghausova krivka alebo krivka zabúdania, ktorá nám ukazuje, ako dochádza v ľudskej pamäti k strate informácií. Z obrázku je zrejmé, že počas prvých hodín dochádza k najintenzívnejšiemu zabúdaniu. Postupne nedochádza k tak výraznej redukcii zapamätaného obsahu. A práve preto, aby boli informácie obnovené, je treba ich zopakovať.
Prehľadné poznámky a ostatné materiály
Aby sme sa vôbec mohli začať niečo učiť, je nutné mať nachystané vhodné materiály. Tie tvoria väčšinou naše poznámky, ktoré si vytvárame počas výkladu v škole. Poznámky by mali byť zrozumiteľné, jasné, výstižné a prehľadné. Tu platí, že poznámky písané našou rukou sú tie najlepšie. Už len pri samotnom pohybe ruky počas písania sa nám informácie ukladajú do pamäte. Cieľom výpiskov nie je prepisovať slovo od slova, ale vystihnúť myšlienku danej problematiky tak, aby sme pri spätnom učení vedeli, o čo vlastne ide.
Pokiaľ nám naše poznámky nestačia, môžeme siahnuť po iných materiáloch v podobne internetových stránok, vzdelávacích aplikácií a pod. Treba dať pozor na to, aby aj tu boli informácie relevantné a správne.
Zapojiť všetky zmysly
Každému pri učení vyhovuje trochu iný štýl, ale najefektívnejší je taký spôsob, kedy využívame všetky naše zmysly. Vďaka tomu, že zapojíme viac centier v mozgu, máme možnosť sa látku lepšie naučiť a následne ju aj udržať v pamäti.
Pri vizuálnom štýle respektíve štýle, kedy zapájame hlavne náš zrak, nám pomôže vytváranie myšlienkových máp, kreslenie obrázkov a grafov alebo vytváranie kartičiek. Tie sú skvelým pomocníkom pri učení napr. slovíčok alebo pojmov. Samozrejme, nesmú chýbať farebné pomôcky ako zvýrazňovače, fixky alebo farebné papieriky.
Pokiaľ informácie spracovávame najlepšie tak, že počúvame, jedná sa o tzv. auditívny štýl. Tu môžeme využiť možnosť výukových videí, ktorých na internete nájdeme veľké množstvo a tým máme k dispozícii ďalšiu formu výkladu.
Nie príliš častý je štýl senzomotorický. Avšak, pri procese učenia sa novej látky je určite rovnako užitočný. Počas učenia sa odporúča striedať miesta, mozog si potom látku spojí s rôznym prostredím, to nám následne umožní ľahšie vybavenie učiva. Niekto preferuje aj chodenie z miesta na miesto, čo patrí medzi osvedčené techníky.
Učenie sa s kamarátmi
Niektorí z nás sú skôr zástancovia individuálneho učenia a potrebujú svoj priestor a pokoj. Občas ale nie je na škodu sa dohodnúť so spolužiakmi a ponoriť sa do učenia spoločne. Každý totiž látku pochopí trochu inak, lepšie povedané z inej perspektívy. Každý využíva odlišné materiály a získava tak napríklad iné informácie, ktoré si potom pri kolektívnom učení vymieňate. Kamarát vám môže látku lepšie vysvetliť alebo vás aj vyskúšať.
Krok za krokom
Sami veľmi dobre vieme, že je dobré si prípravu na test či skúšanie rozdeliť na menšie časti a do niekoľkých dní. Môže sa nám to zdať ako práca navyše, ale pokiaľ si dokážeme učivo štruktúrovať na menšie časti, predídeme tak zbytočnému stresu a neistote, že látku nechápeme alebo sa ju nestíhame naučiť. Začnite s prípravou o pár dní skôr (samozrejme záleží aj na zložitosti daného predmetu) a spíšte si, čo sa chcete za deň stihnúť naučiť. Uvidíte, že vo výsledku bude učenie oveľa efektívnejšie, pretože objem učiva nebude taký veľký. Plus budete mať dostatok času na to, aby vám, v prípade potreby, mohol niekto látku dovysvetliť.
Čas na seba
Bod, na ktorý sa veľmi často zabúda. Pri stresových situáciách a povinnostiach často zabúdame na starostlivosť o seba. Aj počas školských dní, ktoré môžu byť niekedy veľmi náročné, by sme mali dbať na duševnú hygienu.
Pravidelné prestávky
Mozog je mocný nástroj, ale aj ten si vyžaduje odpočinok. Ľudský mozog sa nedokáže sústrediť stopercentne celý deň, a preto je nutné mu dopriať relax v podobne prestávok aj počas nášho učenia. Môžete sa počas pauzy ísť napiť a trochu sa vystrieť, tým uľavíte nielen hlave, ale aj svojmu chrbtu.
Prestávka by nemala ale trvať veľmi dlho, ideálna je okolo 5-10 minút. Ani učenie by nemalo byť večné. Je dokázané, že mozog je schopný sa bez prerušenia sústrediť okolo 20-30 minút, potom pozornosť a koncentrácia pomaly klesá. To je čas na našu spomínanú prestávku.
Kvalitná strava
Ani tento bod nemôžeme vynechať. Určite nie je dobré svoje telo „zásobovať“ veľkým množstvom energetických nápojov, káv, čokolády alebo instantných jedál, aj keď to sú varianty, po ktorých pri učení siahame úplne najčastejšie. Pre správnu funkciu nášho mozgu je potrebné telo vyživovať potravinami bohatými na bielkoviny, zdravé tuky, vitamíny a minerály, ktoré nám dodajú všetku energiu. Preto radšej siahnite po orieškoch, ovocí, zelenine alebo kvalitnej horkej čokoláde.
Spánok
Kto z vás už aspoň raz vymenil spánok za plnenie povinností?
Spánok predstavuje jeden zo stavebných kameňov nášho života a rozhodne sa nevypláca ho dlhodobo podceňovať. Práve počas spánku sa naše telo najviac regeneruje a mozog najintenzívnejšie spracováva a ukladá informácie, ktoré získal počas dňa. Dĺžka spánku je pre každého odlišná, ale všeobecne sa odporúča spať okolo 7-9 hodín.
Pravidelný a dostatočný spánok nám zaistí to, že budeme schopní fungovať po celý deň, predídeme zdravotným problémom, ako je nízka sústredenosť, bolesť hlavy a podobne. Budeme spokojnejší, a to sa odrazí aj na samotných školských výsledkoch.
Zdroje:
https://psychologicketipy.cz/4-vedecke-tipy-jak-se-spravne-ucit/
https://orangeacademy.cz/clanky/jak-se-ucit/
https://anglictinain.cz/jak-se-ucit/krivka-zapominani-a-4-rady-jak-na-ni/
Vzdělávací program pro učitele Univerzita Karlova
Autor:
Aneta K.
Lektorka českého jazyka v Škole Populo
Stať sa učiteľkou bol odmalička Anetin sen. Vedela, že che pomáhať ľuďom rozširovať si obzory a odovzdávať im užitočné informácie. Študuje český jazyk a základy spoločenských vied na Pedagogickej fakulte Karlovej Univerzity. V Škole Populo pôsobí ako lektorka českého jazyka. Aneta berie túto prácu ako skvelú príležitosť pre získanie cenných skúseností. Vo svojom voľnom čase rada trávi čas s rodinou a priateľmi, športuje a niekoľko rokov sa venuje tancu, spevu a hre na gitaru.