Angličtina má 12 rôznych časov. Pri takom množstve niet divu, že študentom nie je vždy jasné, ktorý je kedy vhodné použiť. Ako sme si v Škole Populo všimli, jedným z častých problémov býva rozlíšiť minulý jednoduchý čas (past simple) od predprítomného času (present perfect). Preto si ich tvorenie, používanie a vzájomný rozdiel vysvetlíme v dnešnom článku.
Tvorba minulého jednoduchého času
Tu si slovesá najprv rozdelíme na pravidelné a nepravidelné. Pri pravidelných slovesách tvoríme minulý čas tak, že k nim pridáme koncovku -ed (pri slovesách končiacich na -e pridávame len -d). Napríklad:
Prítomný čas: I play tennis every week. – Každý týždeň hrám tenis.
Minulý čas: I played tennis last week. – Minulý týždeň som hral tenis.
Minulý čas nepravidelných slovies sa netvorí pomocou tejto koncovky, pretože každé z týchto slovies má v minulom čase iný tvar. Ten si môžeme vyhľadať v tabuľke nepravidelných slovies (býva uvedená napríklad v učebniciach). Príklady nepravidelných slovies:
understand – understood (rozumieť); be – was/ were (byť); eat – ate (jesť)
Otázky tvoríme pomocou modálneho (pomocného) slovesa did (minulý tvar slovesa do). Keď je vo vete did, plnovýznamové sloveso už nedávame do minulého času. Zápor tvoríme pomocou did not (didn’t). Príklady:
Did you play tennis? – Hral si tenis?
I didn’t play tennis. – Nehral som tenis.
Použitie minulého času
Minulý jednoduchý čas používame na vyjadrenie dejov, ktoré sa stali v minulosti a už skončili. Často sú vo vetách s ním spojené slová: yesterday (včera), last month (minulý mesiac), a year ago (pred rokom), a podobne. Čas je teda vždy presne určený, ohraničený.
Chcete efektívne doučovanie angličtiny?
Tvorba predprítomného času
Predprítomný čas tvoríme pomocou slovesa have (v tretej osobe jednotného čísla has) a slovesa v takzvanom treťom tvare. Tretí tvar sa tvorí u pravidelných slovies opäť pomocou prípony -ed a u nepravidelných slovies si ho musíme vyhľadať v rovnakej tabuľke, v akej je uvedený ich minulý čas (minulý čas je uvedený v druhom stĺpci a predprítomný v treťom).
Príklady viet v predprítomnom čase:
We have been to Italy twice. – Dvakrát sme boli v Taliansku.
Mary has watched the documentary. – Mária si pozrela dokumentárny film.
Otázky tvoríme tiež pomocou have/ has (tu však plnovýznamové sloveso ostáva v treťom tvare) a zápory pomocou have not, has not (haven’t, hasn’t). Príklady:
Have you ever been to Turkey? – Boli ste niekedy v Turecku?
We haven’t been to Turkay. – Neboli sme v Turecku.
Použitie predprítomného času
-
minulý dej s efektom v prítomnosti – niečo sa začalo v minulosti, ale dôsledky môžeme vidieť v prítomnosti, napríklad:
He has eaten spoiled yoghurt. – Zjedol pokazený jogurt. (A teraz ho z neho bolí brucho.) -
minulý dej bez časového určenia v spojitosti s prítomnosťou, neuzavretý dej, napríklad:
I have never been to London. – Nikdy som nebola v Londýne.
Tu to znamená, že do Londýna ešte môžem ísť. Ak by v tejto vete bol namiesto predprítomného času čas minulý, znamenalo by to, že už tam ísť nemôžem, že dej je už ukončený, už tam viac nepôjdem. -
Pravdepodobné použitie tohto času vo vetách so slovami for a since:
We have lived in this house since 2010. – Bývame v tomto dome od roku 2010.
She has traveled around Europe for five years. – Cestuje po Európe päť rokov. -
Tiež s príslovkami never (v otázkach ever), yet, just, recently, so far, already:
They have never seen the sea. – Nikdy nevideli more.
Mia has just finished her homework. – Mia práve dokončila svoju domácu úlohu.
You have not heard it yet. – Ty si to ešte nepočul. -
Niekedy použitie vo vetách s príslovkami označujúcimi úsek dnešného dňa (this morning, this afternoon, this evening):
I have not eaten the breakfast this morning. – Dnes ráno som ešte nejedla raňajky. (Ale ešte stále je ráno a môžem sa naraňajkovať. Ak by som to isté tvrdila poobede, veta by už bola v minulom čase.)
Autor:
Mgr. Bohdana B.
Lektorka anglického jazyka v Škole Populo
Bohdana je absolventka Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, kde vyštudovala angličtinu v odbore prekladateľstvo a tlmočníctvo v kombinácii s filozofiou. V Škole Populo pôsobí od septembra 2023 ako lektorka anglického jazyka. K jej záujmom patria prechádzky v prírode, čítanie kníh a koučing, ktorý ju ohromil vďaka absolvovaniu dvoch koučingových kurzov. Koučovací prístup využíva niekedy aj v rámci lekcií. Učí srdcom a vyučovanie vníma ako spoluprácu žiaka a lektora na spoločnom cieli. Odmenou je pre ňu možnosť prispieť k spokojnosti žiakov a ukázať im, že hodiny môžu byť zábavné – práve preto pre ňu učenie predstavuje zmysluplnú prácu. Rada sa podieľa na pozitívnych zmenách, ku ktorým patrí aj podpora žiakov a ľudský prístup v rámci učenia.
Zdroj:
osobné skúsenosti autorky