Možno ste už zažili situáciu, keď ste sa dieťaťa opýtali, či má rado matematiku alebo angličtinu, alebo akýkoľvek iný predmet... a ono odpovedalo: „Nie, nemám, lebo pani učiteľka je na nás veľmi prísna a niekedy kričí.“ Na tomto príklade je vidieť, že vzťah učiteľa k žiakom a jeho interakcia s nimi priamo vplýva na ich motiváciu učiť sa daný predmet.
Všimli sme si, že ak majú žiaci učiteľa, ktorý im nevyhovuje, často to znižuje ich záujem o učivo z daného predmetu a absentuje u nich motivácia poriadne sa ho naučiť. Preto v Škole Populo dbáme na to, aby bol medzi žiakmi a lektormi pozitívni vzťah. V nasledujúcich riadkoch sa pozrieme na to, ako sa tento pozitívny vzťah prejavuje.
Úprimný záujem o každého žiaka
Otázku „Ako sa máš?“ na začiatku hodiny v Škole Populo nekladieme len zo zdvorilosti. Úprimne nás zaujíma, ako sa našim žiakom darí a krátka úvodná priateľská konverzácia hneď v úvode hodiny naladí príjemnú atmosféru, vďaka ktorej má zvyšok hodiny hladký priebeh. Podľa našich skúseností žiaci vďaka takémuto prístupu odchádzajú z vyučovania spokojní a tešia sa na ďalšie hodiny.
Máte záujem o doučovanie v Škole Populo?
V Škole Populo sa snažíme žiakov spoznať, zistiť, čo ich zaujíma a vhodne ich záujmy zakomponovať do preberaného učiva. Takýto prístup sa nám osvedčil napríklad pri výučbe cudzích jazykov. Zdá sa, že niektorí žiaci sa zdráhajú konverzovať, neveria si, no akonáhle príde reč na ich obľúbenú tému (napríklad, ak majú po anglicky vyrozprávať dej filmu, ktorý ich zaujal), zrazu bez problémov rozprávajú aj 20 minút v kuse.
V Škole Populo sme zistili, že vďaka takémuto učebnému prístupu žiaci odhaľujú svoj často skrytý potenciál, viac si veria, že dokážu, čo si zaumienia a vďaka vnútornej motivácii sa o to zo všetkých síl snažia... a práve to ich na hodinách baví. Keďže naši lektori učia srdcom, so žiakmi dosahujú skvelé učebné výsledky. Výsledkom je, že všetci sú spokojní.
Učebnice používame konštruktívne ako skutočnú pomôcku, nenechávame sa nimi obmedzovať – obsah hodín prispôsobujeme žiakom na mieru podľa ich potrieb. Pri výbere vhodných cvičení sa orientujeme práve individuálnymi potrebami každého žiaka. Veríme, že je dôležité, aby sa na obsahu preberaného učiva podieľali ako učitelia, tak žiaci a rodičia spoločne.
rozprávajú aj 20 minút v kuse.
Je to rovnaké s detskými i s dospelými študentmi
Vychádzajúc z našich skúseností sme si v Škole Populo všimli, že pri takomto prirodzene ľudskom prístupe dosahujeme rovnako dobré výsledky ako s detskými, tak aj s dospelými študentami. Dospelí študenti takisto disponujú individuálnymi potrebami a keď vnímajú, že im v učebnom procese vychádzame v ústrety, podporuje to ich sebavedomie a motiváciu.
Túto skutočnosť v Škole Populo rešpektujeme, pretože na základe spätnej väzby od študentov máme za to, že takýto partnerský prístup je efektívnejší ako autoritatívny prístup kombinovaný s klasickým hodnotením (ako to poznáme z mainstreamového vzdelávania). Preto sa autoritatívnemu prístupu vyhýbame.
Môžeme si vykať, aj tykať
Detským žiakom v Škole Populo bežne ponúkame možnosť učiteľovi tykať. Robíme tak preto, aby sa medzi lektormi a žiakmi nevytváral zbytočný odstup. Učiteľ potom nepôsobí ako prísna autorita, ale ako priateľský sprievodca na ceste k žiadúcim učebným výsledkom.
Žiaci potom učiteľa skutočne vnímajú ako niekoho, na koho sa môžu spoľahnúť, nie ako osobu, z ktorej majú strach (ako to niekedy býva v bežných školách). Podľa našich skúseností je to teda jeden zo spôsobov, ako ešte viac podporiť napredovanie žiakov.
Na záver snáď stačí už len dodať, že žiaci lektorom, prirodzene, ich pozitívni prístup a záujem opätujú – napríklad tiež sa ich na začiatku hodiny opýtajú, ako sa majú a podobne. Radi vidíme, keď sa takto do vyučovania opäť vnáša ľudskosť, na ktorú, ako sa zdá, sa v štandardných školách občas pozabudlo. Všetci sa tak podieľame na vnášaní vízie o radostnom vyučovaní do reality.
Zdroje:
Osobní zkušenosti lektora
Gordon Neufeld, Gabor Maté: Držte si své děti
Autor:
Mgr. Bohdana B.
Lektorka anglického jazyka ve Škole Populo
Bohdana je absolventka Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, kde vyštudovala angličtinu v odbore prekladateľstvo a tlmočníctvo v kombinácii s filozofiou. V Škole Populo pôsobí od septembra 2023 ako lektorka anglického jazyka. K jej záujmom patriaprechádzky v prírode, čítanie kníh a koučing, ktorý ju ohromil vďaka absolvovaniu dvoch koučingových kurzov. Koučovací prístup využíva niekedy aj v rámci lekcií. Učí srdcom a vyučovanie vníma ako spoluprácu žiaka a lektora na spoločnom cieli. Odmenou je pre ňu možnosť prispieť k spokojnosti žiakov a ukázať im, že hodiny môžu byť zábavné – práve preto pre ňu učenie predstavuje zmysluplnú prácu. Rada sa podieľa na pozitívnych zmenách, ku ktorým patrí aj podpora žiakov a ľudský prístup v rámci učenia.