Určite ste sa už niekedy učili, nemyslíme teraz ale chodiť, hovoriť alebo jesť príborom, naopak máme na mysli riadený učebný proces a pociťovanú potrebu sa potrebnú látku naučiť. V takomto procese proti sebe stoja dve možnosti učenia.
Prvou možnosťou je presne slovo od slova "odrapkat" napísaný text, naučiť sa niečo, čomu ani za mak nerozumiete. Druhým variantom je pochopenie učiva, jeho osvojenie. Celý cyklus vzdelávania je prelínanie dvoch vyššie uvedených možností učenia, bifľovanie versus pochopenie.
Bifľovanie vs. pochopenie v praxi
Než začneme, ukážme si bifľovanie a pochopenie v konkrétnej situácii, predstavme si študentov Renátu a Zbyňka.
Kým Zbyněk sa najlepšie učí prakticky, teda tým, čo vidí a počuje, a učebnice pokladá za absolútnu zbytočnosť, Renáta sa v priebehu školských rokov naučila učebnice presne "papagájovať". Ani jeden z týchto spôsobov nie je úplne zlý ani úplne správny, niekedy sa jednoducho potrebujeme zadaný text slovo od slova naučiť, inokedy je zasa nutné konkrétnu vec pochopiť.
Každý človek preferuje pri svojom učení iný postup, stratégie a učebné metódy. Na vyriešenie konkrétneho problému či učebnej úlohy je ale väčšinou nevyhnutné danú látku pochopiť, samotné teoretické fakty často nestačia.
Učenie sa namiesto bifľovania
Bifľovanie v slovenskom školstve
Slovenské školstvo je z veľkej časti postavené na výklade učiteľa spojeného s naučením sa učiva študentom. Často sa na učenie pozerá ako na "liatie informácií študentom do hláv". Doslova študentom servírujeme informácie, ktoré sa majú naučiť. Vďaka presne danému rozsahu učiva a učebným plánom majú učitelia na výučbu len obmedzený čas. Však to poznáte, naučiť sa, napísať test, potom to hneď zabudnúť a učiť sa ďalej. Typický priebeh štúdia.
V dnešnej dobe sa študenti mnohokrát neučia ako látku pochopiť, porozumieť jej a následne vysvetliť. Študenti sa učia strany a strany teórie, pretože to od nich jednoducho niekto chce. Mnoho žiakov a študentov tiež nevie vyhľadávať a vyhodnocovať potrebné informácie. Pri písaní seminárnej práce často nerozlišujú, ktorý informačný zdroj vhodný je a ktorý naopak nie je, a náhodne využívajú Wikipédiu alebo prvé výsledky, ktoré im ponúkne dobrý "strýko Google".
Učenie ako proces
Proces učenia je neuveriteľne komplikovaný, a ak chceme dosiahnuť čo najlepšie výsledky, treba sa učiť efektívne, spojiť bifľovanie s pochopením, naučiť sa vybaviť si tejto informácie v spojitosti s nejakou aktivitou alebo predmetom.
V článkoch na tomto blogu sa z času na čas venujeme práve štýlom učenia a tomu, ako sa správne učiť, ako naučiť deti učiť sa, ako sa naučiť učiť, ako sa učiť lepšie a rýchlejšie alebo ako na štúdium jazykov a čo robiť, keď to do tej hlavy nelezie. Každý z týchto článkov obsahuje rady, tipy a dôležité informácie, ktoré si teraz zhrnieme.
Dôležitá je motivácia
Myslíte si, že motivácia žiakov nie je podstatná? Že ju študent pri učení nepotrebuje? Mýlite sa. Motivácia ide ruka v ruke s procesom učenia. Ak sa má žiak niečo naučiť, musí vedieť prečo. Jednoduché odpovede typu: "Pretože skrátka musíš!" alebo "Ja som sa to tiež musel naučiť!" pritom nestačia. Žiaci potrebujú vedieť, k akému cieľu je daná látka dovedie a čo získajú tým, že sa budú učiť.
Nezabúdajme tiež na pravidelnosť
Veľkú úlohu pri učení zohráva pravidelnosť, jasné stanovenie toho, kedy a čo sa budem učiť. Nie je dôležitá doba, ktorú učením strávite, ale počet úloh, ktoré vypracujete. Zamerajte sa preto na stanovenie cieľa. Napríklad: každý deň vypočítam tri príklady. Každý deň sa naučím jednu kapitolu z učebnice. Nezameriavajte sa na kvantitu, ale na kvalitu.
Mnemotechnické pomôcky
Keď boli Braniboskí v Čechách, dala Predaná nevesta menom Libuše Viola Daliborovi Hubičku pri Čertovej stene. Dozvedeli sa to Dve vdovy a bolo po Tajomstve. A náhle poznáte všetky opery od Bedřicha Smetanu.
Podobnú mnemotechnickú pomôcku si môžete vytvoriť skoro úplne na všetko, najlepšie je pritom vytvoriť si ju úplne sám.
Helena nemá arašidy, krysa Xénia jej ich roztrúsila. Že Vám to nič nepripomína? Pozrite sa teda pozorne, Helena Nemá Arašidy, Krysa Xénia jej ich Roztrúsila. - Vzácne plyny: hélium, neón, argón, kryptón, xenón a radón.
Zmena prostredia
Ak študentovi učenie naozaj nelezie do hlavy a trápi sa, môže výrazne pomôcť zmena prostredia. Skúste sa presunúť na iné miesto v rámci bytu alebo domu, skúste učenie v parku alebo napríklad vo verejnej knižnici, nájdite si také miesto, kde sa čo najlepšie sústredíte, kde sa budete cítiť dobre.
Techniky, pomocou ktorých si aj Vy môžete zlepšiť pamäť
Kľúčov a ciest k dokonalej pamäti je niekoľko, zlepšiť pamäť môžete napríklad pomocou príbehov, na ktoré sa sústredíte. Sú ale aj ďalšie možnosti, ako si okamžite zlepšiť pamäť. Geniálnym trikom je využitie tajomstva pamäťových ciest. A ani ľudské telo, ako nástroj na zapamätanie, nie je na zahodenie. Neveríte? Tak to skúste, možno aj Vám taká škola pamäte pomôže.
Parťák, ktorý pobeží "študijný maratón" s Vami
Myslíte si, že nikto taký neexistuje? Alebo Vám naopak hneď niekto napadol? Ak nie, o niekom by sme vedeli. Poznáme mnoho ľudí, ktorí nebežia jeden, ale hneď niekoľko pomyselných maratónov ročne. Neobmedzujú sa pritom na ročné obdobie alebo na to, ktorý ročník zrovna žiak študuje.
Pochopenie v Škole Populo
V Škole Populo sa zameriavame na problémové oblasti každého študenta, snažíme sa nájsť jeho slabiny a vyplniť ich. Naši lektori sú odborníkmi vo svojom odbore, to však ale neznamená, že už všetko vedia. Aj oni sa stále učia, s každým ďalším študentom sa aj oni sami posúvajú ďalej. Študenti aj lektori sa učia navzájom. Študenti si zapĺňajú svoje medzery v učive a lektori zisťujú, ako s danými študentmi pracovať, vylepšujú svoje pedagogické zručnosti. V Škole Populo dbáme na to, aby sme mali tých najlepších lektorov, ktorí doučujú radi a s úsmevom na tvári.
Vo chvíli, keď prídete do Školy Populo, ucítite pozitívnu energiu, priateľskú atmosféru a prítomné koordinátorky Vás privítajú s úsmevom. Aj každá lekcia je taká, skrátka chceme byť pozitívni.
Nezameriavame sa na to, aby študent učivo vedel naspamäť, ale aby ho pochopil. Potom vieme, že naša činnosť nie je zbytočná.
Zdroje:
https://www.televizeseznam.cz/video/skola-pameti/klic-k-dokonale-pameti-272527
https://www.televizeseznam.cz/video/skola-pameti/jak-si-okamzite-zlepsit-pamet-272537
https://www.televizeseznam.cz/video/skola-pameti/genialni-trik-jak-osalit-svou-pamet-272557
https://www.televizeseznam.cz/video/skola-pameti/tajemstvi-pametovych-cest-272552
https://www.televizeseznam.cz/video/skola-pameti/telo-jako-nastroj-pameti-272542
Autor:
BSc. Nikola Domluvilová